Guiden hjälper dig komma igång med referenshanteringsverktyg. Med hjälp av referenshanteringsverktyg kan du
En del referenshanteringsverktyg är avgiftsbelagda medan andra är gratis. Den här guiden fokuserar på referenshanteringsverktygen:
Det finns många olika referenshanteringsverktyg och vilket du väljer beror på hurudana behov du har. Nedan finns en jämförelsetabell över Mendeley och Zotero.
Mendeley
|
Zotero
|
|
Gratis | (upp till 2 GB) | (upp till 300 MB) |
Onlineversion | (färre egenskaper) | (färre egenskaper) |
Nedladdningsbar version | ||
Kan användas utan giltigt Hanken-ID | ||
Open source-verktyg | (en produkt från Elsevier) | |
PDF-filer kan sparas i verktyget | (men kan vara problem med att få med alla referensdetaljer från PDF-filerna) | |
Annotera och kommentera sparade PDF-filer | ||
Tagga referenser med nyckelord och sortera referenser i mappar | ||
Spara webbinnehåll | (använd Mendeley Web Importer) | (använd Zotero connector) |
Windows | ||
MacOS | ||
iOS/iPadOS | ||
Linux | ||
Android | * | |
Dela dokument och samarbeta med andra | (begränsat antal grupper i gratisversionen) | |
Microsoft Word | (med hjälp av Mendeley Cite-o-matic/Mendeley Cite) | |
Google Docs | ||
Anpassa referensmallar | ||
Skapa hänvisningar enligt Oxford referenssystemet |
Innan du sätter igång och börjar använda ett referenshanteringsverktyg är det bra att fundera över ditt behov och vilka faktorer som kan inverka på användningen:
Denna jämförelselista kan även hjälpa dig vid val av verktyg: