Du kan registrera alla typer av projekt i Haris, från stora, finansierade, fleråriga projekt till små, interna, kortvariga projekt eller doktorandprojekt. Genom att registrera projektet på rätt sätt och länka det till relaterat innehåll får projektet en kontext, och du kan använda Haris för att presentera och kommunicera projektet.
Alla som deltar i ett projekt kan registrera sitt projekt i Haris. Om andra Hanken-forskare deltar i projektet är det bra att först kontrollera att projektet inte redan är registrerat. Börja med att mata in grundinformation om projektet i innehållstypen Projekt. Om det är ett finansierat projekt ska uppgifterna om finansieringen (belopp, finansiär) matas in i innehållstypen Forskningsmedel (Awards). Dessa två inmatningar ska sedan kopplas ihop.
Biblioteket följer upp projekten i Haris baserat på information från forskningsfinansieringsservice och projektcontrollerna. Biblioteket kontrollerar att ett finansierat projekt är registrerat i både Projekt och Forskningsmedel och att dessa är kopplade ihop. Om ett finansierat projekt inte är registrerat, registrerar biblioteket grundinformation om projektet och kontaktar en projektdeltagare för att kontrollera och komplettera inmatningen. Då ett projekt är avslutat kan biblioteket kontakta projektdeltagare för att påminna om att länka relaterat innehåll till projektet.
Då du är inloggad i Haris syns projekten i form av en tidslinje med symboler som indikerar om det finns relaterat innehåll. I Haris publika portal finns projekten under rubriken Projekt och i personprofilen. Observera att det måste finnas en inmatning i innehållstypen Projekt för att projektet ska synas i portalen. En inmatning endast i Forskningsmedel, utan koppling till motsvarande inmatning i Projekt, betyder att projektet inte är synligt i portalen.
Då du matar in Projekt och Forskningsmedel är standardinställningen för synlighet Offentlig – inga begränsningar. Synligheten kan vid behov begränsas under och efter projektet. Om projektet är offentligt finansierat och finansiären publicerar finansieringsbesluten är rekommendationen att inte begränsa synligheten.
NycBörja med att göra en inmatning i innehållstypen Projekt. Här matar du in grundinformation om projektet. Om det är ett finansierat projekt, ska uppgifter om finansieringen (finansiärer, belopp) registreras i innehållstypen Forskningsmedel. Dessa inmatningar ska därefter kopplas ihop. Notera att det måste finnas en inmatning i Projekt för att projektet ska vara synligt i portalen. En inmatning endast i Forskningsmedel, utan koppling till motsvarande inmatning i Projekt, betyder att projektet inte är synligt i portalen.
Ett finansierat projekt ska ha en inmatning även i innehållstypen Forskningsmedel. Här registrerar du uppgifter om finansieringen (finansiärer, belopp). Grundinformation om projektet registreras i innehållstypen Projekt. Dessa två inmatningar ska sedan kopplas ihop. Observera att en inmatning enbart i Forskningsmedel inte blir synlig i den publika portalen. Det måste finnas en inmatning i Projekt kopplad till den i Forskningsmedel för att projektet ska vara synligt i portalen.
Du kan redigera en inmatning i Projekt eller Forskningsmedel under och efter projektperioden. Kom ihåg att koppla ihop innehållstyper som är relaterade till projektet i inmatningen i Projekt. Du kan skapa sådana relationer även efter projektets slutdatum, till exempel genom att länka till publikationer som publiceras långt efter avslutat projekt.
Klicka på symbolen för pennan att öppna och redigera inmatningen.