Lärare uppmuntras att publicera sina lärresurser i det nationella Biblioteket för öppna lärresurser - aoe.fi. Du kan logga in med ditt Haka användar-ID. Vänligen klicka på ”Mina lärresurser” i den översta raden, och sedan på ”Publicera en ny lärresurs” på höger sida. Sedan vänligen lägga till uppgifter om ditt läromaterial samt välja ut en lämplig licens för det. Följ instruktionerna där och fyll i blanketten.
När du publicerar lärresurser, se till att du har nödvändiga rättigheter att publicera resurserna (t.ex. upphovsrätt). Alla som har gjort en betydande insats till lärresurserna, inklusive studenterna, ska uppmärksammas på ett korrekt sätt. Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga för att lärresursen ska kunna öppnas. Studenter ska ge tillstånd till användning och publicering av deras material.
Det rekommenderas att publicera lärresurser med en Creative Commons-licens CC BY 4.0 eller CC BY-SA 4.0. Det rekommenderade formatet för en licens är: © [Author Name], Hanken School of Economics, 2021. CC BY 4.0/CC BY-SA 4.0.
Öppna lärresurser och annat digitalt innehåll ska uppfylla tillgänglighetsdirektiv. Se speciellt kravet på transkribering av video och ljudmaterial i Hankens instruktion gällande transkribering av material inom ramen för tillgänglighetsdirektivet (PDF på svenska och engelska).
Mer information, se avsnitten nedanför.
Vid publiceringen av öppna lärresurser finns det ett antal punkter att beakta i förväg. Planera i förväg var, hur och under vilka användningsvillkor för att öppna lärresurser. De frågor som specifikt ska övervägas gäller öppen licensiering, lärresursernas upphovsmannaskap och randvillkor för öppenhet, s.s. behandlingen av personuppgifter. Samordningen av öppen vetenskap (expertgrupp) har utarbetat en rekommendation om upphovsrättsliga frågor i samband med öppen publicering av lärresurser. Rekommendationen har publicerats som en bilaga till den nationella delpolicyn för öppen tillgång till lärresurser Öppen utbildning och öppna lärresurser. Policy och åtgärdsprogram för det finländska högskole- och forskarsamfundet 2021–2025. Delpolicy 1 – Öppen tillgång till lärresurser (2020).
Öppen publicering av lärresurser omfattar också frågor om bl.a. kvalitet, tillgänglighet och meritisering, för vilka rekommendationer utarbetas av Samordningen av öppen vetenskap. Se Recommendations for open education 2021 som specificerar den nationella policyn och rekommendationer om:
Denna rekommendation preciserar den andra principen i Policyn för öppen utbildning och öppna lärresurser, enligt vilken man i utveckling och användning av öppen utbildning och öppna lärresurser bör respektera upphovsrätten och övriga relevanta rättigheter. Syftet med rekommendationen är att lyfta fram god praxis som underlättar tillämpning av principen.
Rekommendationen uppdateras i samband med publiceringen av policyns andra delpolicy, som gäller öppna lärmetoder.
Vilket som helst verk som uppnått så kallad verkshöjd har upphovsrättsskydd. Verkshöjd uppnås om verket är ett resultat av upphovsmannens självständiga och egenartade kreativa arbete. Om upphovsrätt och hur den uppkommer: https://tekijanoikeus.fi/sv/tekijanoikeus/
Fotografier, framföranden av verk (t.ex. föreläsningar), ljudupptagningar, videoinspelningar, kataloger, databaser samt TV- och radiosignaler skyddas av närstående rättigheter. Dessutom kan dessa även skyddas av upphovsrätten om de uppnår verkshöjd. I dessa fall tillfaller de närstående rättigheterna och eventuell upphovsrätt producenten, som kan vara en läroanstalt.
Upphovsmännens namn ska anges i enlighet med upphovsrättslagen och den öppna licensen. Användning av porträtt kräver tillstånd av personen ifråga.
Källa: Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2020), Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser (Bilaga 1), CC BY 4.0
Planera öppnande av lärresurser i förväg:
• Var,
• hur och
• med vilka användarvillkor en lärresurs eller en del av den ska öppnas.
Observera bland annat följande:
Minimera hantering av personuppgifter. Undvik att använda personuppgifter om det är möjligt att publicera en lärresurs utan dem. Om du hanterar personuppgifter, tänk på att informera den som registrerats samt behandla uppgifterna lagenligt. Om hanteringen grundar sig på godkännande kan du på blanketten för godkännande ange de uppgifter den 12:e GDPR-artikeln förutsätter:
• syftet med hanteringen av personuppgifter
• uppgifternas förvaringstid
• eventuell senare användning av uppgifterna
• vart uppgifterna eventuellt överlåts
• vem som är personuppgiftsansvarig.
Informera om användarvillkor i anslutning till materialet. Ett bra sätt är att koppla en Creative Com-mons-licens, dvs. CC-licens, till materialet. Att använda en Creative Commons-licens underlättar omfattande bruk av lärresursen samt upphovsmännens meritering. Det är också bra att ge programvara motsvarande open source-licenser.
CC-licenser ger användarna rätt att använda materialet. Det finns mer eller mindre tillåtande licenser: man kan till exempel antingen förbjuda eller tillåta bearbetning eller kommersiellt bruk. Lärresursens upphovsmän kan fastställa användarvillkor med hjälp av en licens.
Om att välja CC-licens: https://creativecommons.fi/valitse/ (på finska) och https://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/freeworks/ (på engelska) .
Om att ange CC-licens: https://creativecommons.fi/lisenssien-kayttoohje/cc-lisenssin-merkitsemisohjeet/ (på finska)
Lärresursens upphovsman bestämmer med vilka CC-li-censer materialet licensieras. Öppna CC-licenser är:
• CC BY dvs. Erkännande (Attribution): Upphovs-mannen tillåter att andra kopierar, vidarebefordrar, sprider och presenterar verket samt bearbetade versioner av det förutsatt att man genom att länka hänvisar till upphovsmannen och verkets licens samt anger eventuella ändringar tydligt. Bearbetade versioner får inte inkräkta på egenarten hos den ursprungliga upphovsmannens verk.
• CC BY-SA dvs. Erkännande (ByAttribution) och Dela lika (ShareAlike): Upphovsmannen tillåter andra att kopiera, vidarebefordra, sprida och presentera verket samt bearbetade versioner av det förutsatt att man genom att länka hänvisar till upphovsmannen och verkets licens samt anger eventuella ändringar tydligt. Om en bearbetning publiceras ska det göras med samma licens. Bearbe-tade versioner får inte inkräkta på egenarten i den ursprungliga upphovsmannens verk.
CC-licenserna omfattar också licenser som begränsar fortsatt användning av verket. IckeKommersiell (NC)-villkoret begränsar användning av verket i kom-mersiella sammanhang, bland annat vid kommersiella utbildningstillfällen. IngaBearbetningar (ND)-villkoret i sin tur förhindrar bearbetningar verket.
Material som licensierats med begränsande licenser är inte öppna lärresurser, eftersom användaren alltid per definition ska ha rätt att kopiera, förmedla, sprida och framföra en öppen lärresurs och bearbetningar av den. Även vid publicering av lärresurser med mera begränsade använ-darrättigheter är CC-licenser ofta det mest praktiska sättet att klargöra vilka rättigheter användaren har att utnyttja materialet.
Det finns många goda skäl att använda en CC-licens som ger andra tillstånd att bearbeta materialet:
• Tillstånd att bearbeta gör det lättare att anpassa materialet, till exempel för en annan typ av studie-avsnitt eller kurs.
• Tillstånd att bearbeta gör det möjligt att översätta materialet till ett annat språk, vilket ökar dess användning internationellt.
• Tillstånd att bearbeta gör det möjligt att texta videoinspelningar och att ändra texterna till ljudin-spelningar för ökad tillgänglighet. Om en lärresurs upphovsman beslutar att helt eller delvis överlåta upphovsrätten till sin arbetsgivare kan ett beslut om att öppna materialet med en Creative Commons-licens fattas samtidigt. Om arbetsgivaren ges parallell upphovsrätt kan upphovsmannen också själv-ständigt besluta att publicera sitt material genom att själv använda CC-licenser.
Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga för att lärresursen ska kunna öppnas.
Överenskommelse mellan lärare: Det lönar sig att redan i början av arbetet fundera över hur man ska avtala om rättigheterna så att de är så ändamålsenliga som möjligt för alla som deltagit i arbetet med materialet. En möjlighet är parallell upphovsrätt – ett avtal om helheten kan stötta vars och ens individuella användning bättre. Om inget har avtalats om bearbetning gäller rätten att bearbeta och använda endast den egna andelen separat från övriga medverkandes alster. Om lärarna avtalar om öppen licensiering av materialet med exempelvis en CC BY-SA-licens får de även rätt att bearbeta hela materialet.
Källa: Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2020), Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser (Bilaga 1), CC BY 4.0
Redan i planeringsstadiet är det bra att mellan lärare och organisation avtala:
• om organisationen endast får användarrättigheter eller även andra rättigheter
• i vilket syfte materialet används
• om rättigheterna överlåts och i så fall för hur lång tid
• vad som gäller för eventuellt kommersiellt bruk, till exempel fortbildning
• vad som gäller vid delning och förmedling av material
• vem som har rätt att bearbeta materialet.
I ett samarbetsavtal är det bra att fastställa:
• samarbetets syfte, mål och förverkligande
• användarvillkor för lärresurser
• för eventuella gemensamma kurser:
- hur gemensamma kurser förverkligas
- vem som ansvarar för förverkligandet
- hur många gånger och hur ofta (regelbundenhet) en kurs upprepas.
Dessutom bör man i avtalet fastställa vem som har rättigheterna till resultaten om det föds något nytt under lärresursernas produktionsprocess. Exempelvis omfattas nya uppfinningar och varumärken av andra immateriella rättigheter, medan Creative Commons-licenserna endast gäller upphovsrätten. Om inte annat avtalas innebär medägande att man gemensamt avtalar om användning av resultatet.
Dessutom är det bra att besluta om rättigheter för bearbetning och uppdatering av materialet:
• Vem får bearbeta eller uppdatera materialet?
• Vem ansvarar för att materialet uppdateras?
• Kräver bearbetning av materialet tillstånd från en annan organisation eller instans?
• Vem har rätt att använda uppdaterat eller bearbetat material?
Källa: Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2020), Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser (Bilaga 1), CC BY 4.0
Studenter innehar upphovsrätt till sina egna verk. Liksom när det gäller övriga upphovsmän till lärresurser avtalas även med studenter om ägande av lärresurserna såvida verkshöjden för det innehåll studenten producerat uppnås.
Studenter kan överlåta upphovsrätten till högskolan. Det är bäst att avtala om detta i planeringsstadiet och senast när kursen eller studieprojektet börjar. Studenterna bör få information om vilken typ av kurs det gäller och avtalsgrunden för immateriella rättigheter redan när de anmäler sig till en kurs. I alla händelser är det viktigt att upprätta avtalet innan materialet produceras, eftersom studenten själv också har rätt att hindra att det egna materialet öppnas och används.
Om flera studenter har producerat material tillsammans krävs tillstånd från var och en. Tänk också på att medverkan på en kurs där studenter producerar material inte får förutsätta överlåtelse av upphovsrätten.
Studenten kan även använda en CC-licens gällande det egna materialet om inte annat har avtalats genom kontrakt.
Studenten måste anges som upphovsman i enlighet med god sed när studentens andel framgår i en lärresurs. Rätt att bearbeta och uppdatera avtalas med studenten på samma sätt som med materialets övriga upphovsmän.
Källa: Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2020), Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser (Bilaga 1), CC BY 4.0